پاردیک مش
استرچ متال در طراحی مبلمان و فضای شهری

استرچ متال در طراحی مبلمان و فضای شهری

استفاده از استرچ متال در طراحی مبلمان و فضای شهری به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است. هیچ محدودیتی در استفاده و کاربرد ورق های استرچ متال در طراحی وجود ندارد و هزاران کاربرد جدید برای این ورق های فلزی کشف شده است. در قرنی که زندگی می کنیم عصر استفاده از مصالح زیست محیطی جدیدی است که علاوه بر کاهش آلودگی های محیط زیست، متریالی پر بازده و کارآمد با مصرف انرژی کمتر باشند.

فلز منبسط شده استرچ متال متریالی زیبا، مدرن و کارآمد است که مواد زائد حاصل از تولید آن تقریبا صفر است. در فرآیند تولید ورق کششی استرچ متال، فلز پایه برش داده می شود، منبسط می شود و تا رسیدن به شکل نهایی کشیده می شود، بنابراین هیچ زباله اضافی در این فرآیند بوجود نخواهد آمد. استفاده از این ورق ها در سازه های مختلف به طور قابل توجهی وزن عنصر ساخته شده را کاهش می دهد.

ورق های کششی متال مش راه حلی محبوب برای زیباسازی شهری هستند که در طراحی فضای شهری برای ساخت انواع مبلمان شهری از جمله انواع وسایل روشنایی، میز و نیمکت، فلاورباکس، وسایل بازی مراکز تفریحی، پل های عابر پیاده، ایستگاه اتوبوس بی آر تی، ایستگاه مترو، حفاظ، حصار و… کاربرد دارند.

ویژگی های مبلمان شهری با ورق کششی اکسپندد متال

  • استحکام و دوام بالا
  • ظاهر زیبا و مدرن
  • انعطاف پذیری
  • ضد زنگ زدگی
  • ساختار پایدار با تغییر شکل حداقل
  • ضد خوردگی
  • وزن سبک
  • قابلیت شکل پذیری

موارد استفاده از ورق کششی استرچ متال در طراحی مبلمان و فضای شهری

  • فلاورباکس و گلدان های شهری
  • وسایل بازی و تفریحی
  • چراغ و وسایل روشنایی
  • پارتیشن های جداسازی برای فضای مکث و استراحت
  • پله برقی و پل های عابر پیاده
  • انواع میز، نیمکت، صندلی، سطل زباله و…
  • ایستگاه های اتوبوس و بی آر تی (BRT)
  • مسیرهای پیاده روی
  • ایستگاه های مترو
  • حفاظ و حصار
  • آبنما
  • و…

تغییر متریال مبلمان شهری به متریال مدرن، کارآمد و دوستدار محیط زیست علاوه بر زیبایی بصری که در شهر ایجاد می کند، باعث کمک به حفظ محیط زیست و همچنین کاهش هزینه ها می شود. در مقایسه با مبلمان چوبی، پلاستیکی یا متریال های دیگر، مبلمان با توری کششی اکسپندد از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند و میزان تخریب آن ها کمتر است.

1- ساخت مبلمان شهری با ورق استرچ متال

یکی از اقدامات سالانه شهرداری در شهرهای مختلف زیباسازی شهری و همچنین تغییر و به روز رسانی مبلمان شهری می باشد. در این اقدام معمولا از طراحان و معماران مختلف برای طراحی فضاهای شهری، نمای بیرونی، مبلمان شهری و… دعوت می شود که بهترین ایده را ارسال کنند. همانطور که در ابتدای متن اشاره شد توری لوزی اکسپندد متال از جمله متریال های مدرنی است که دارای ساختاری مستحکم، سبک و زیبا است و دوام و ماندگاری بالایی دارد. وسایل مبلمان شهری از جمله انواع میز، نیمکت، چراغ های روشنایی، سطل زباله و… که در سطح شهر دیده می شوند روزانه در معرض شرایط جوی مختلف قرار می گیرند. با توجه به اقلیم هر شهر ممکن است برخی از این وسایل بیشتر متحمل شرایط جوی از جمله بارش های شدید، باران های اسیدی، نور بیش از حد و… شوند. انتخاب متریال مناسب و با دوام برای ساخت مبلمان شهری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

ورق های استرچ متال که با استفاده از فولادهای ضد رنگ با پوشش گالوانیزه و پودر تولید می شوند ویژگی های ساختاری بسیار پایدار، ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی خواهند داشت. همچنین سطح سوراخ دار این ورق ها این امکان را ایجاد می کند که هر گونه مواد اضافی از سوراخ ها خارج شود. اندازه سوراخ ها یا به اصطلاح چشمه های موجود در ساختار ورق اکسپندد متال متغییر بوده و از اندازه های ریز و میکرو گرفته تا اندازه های درشت قابل تولید می باشد. در ساخت وسایلی همچون سطل های زباله شهری معمولا از ورق هایی با چشمه های کوچک استفاده می شود که علاوه بر جلوگیری از ریزش زباله با وجود سوراخ هایی که وجود دارد از تجمع بوی نامطبوع جلوگیری شود.

در شهرهایی همچون شهرهای شمالی کشور که میزان بارندگی بالا است و سالانه میزان بسیار بالایی بارش برف و باران وجود دارد معمولا مبلمان شهری دچار خورندگی یا زنگ زدگی می شوند. انتخاب ورق استرچ متال برای ساخت مبلمان شهری در شهرهای شمالی این امکان را ایجاد می کند که عمر و دوام وسایل چند برابر شوند. در زمان بارش ها، مبلمان این شهرها تا چند روز خیس هستند و مقدار زیادی از بارش برف بروی مبلمان باقی می ماند که این موضوع باعث می شود تا چند روز استفاده از میز و نیمکت های شهری غیرقابل استفاده باشد.

ساختار فلزی و متخلخل استرچ متال کمک می کند که بارش ها به راحتی از سوراخ ها عبور داده شوند. همچنین در شهرهایی که میزان تابش نور آفتاب بالا و مستقیم است مانند شهرهای جنوبی اکثرا مبلمان دچار تغییر رنگ یا آب شدگی می شوند که در این شرایط بهترین انتخاب متریال هایی همچون توری کششی اکسپندد است که چنین مشکلاتی نخواهند داشت و مقاومت خوبی در برابر درجه حرارت بالا دارد. توری های اکسپندد قابلیت رنگ آمیزی دارند و به خوبی با محیط اطراف هماهنگ می شود.

باتوجه به ویژگی های ساختاری ورق های کششی استرچ متال، این محصول کاربردهای فراوانی در فضاسازی های مختلف شهری خواهد داشت. یکی از موارد استفاده از استرچ متال در طراحی مبلمان و فضای شهری، کاربرد آن در قسمت فضای سبز و گرین وال های شهری است. پروژه های گرین وال و گاردن وال هایی که در سطح شهر اجرا می شوند برای بستر نیاز به متریالی پایدار و با دوام دارند که علاوه بر نگهداری پوشش گیاهی، قابلیت نگهداری سیستم آبیاری و تغذیه پوشش گیاهی را نیز داشته باشد. ورق های کششی استرچ متال با وجود چشمه هایی که در سطح خود دارد به خوبی می تواند پوشش گیاهی، سیستم آبیاری و تغذیه را ثابت نگه دارد و همچنین متریالی فلزی آن در برابر سیستم رطوبت و آبیاری دچار آسیب نشود.

ساختار متخلخل توری استرچ متال نیز با عبور آب و اکسیژن تازه به خوبی می تواند شرایط محیا برای رشد و نمو گیاه را فراهم کند. وزن سبک این ورق ها کمک می کند که به راحتی بتوان سطح وسیع و گسترده ای از گرین وال را در نما ایجاد کرد بدون این که وزن سنگینی به نما وارد شود. علاوه بر این زمانی که بستر گاردن وال با استفاده از ورق متال مش تشکیل شده باشد به دلیل وزن سبکی که بستر دارد می توان با خیال راحت سیستم های مه پاش یا سیستم آبیاری که نسبتا سنگین است را تاسیس کرد.

همانطور که ورق های استرچ متال قابلیت طراحی به صورت یک عنصر مجزا را دارند می توان به عنوان پارتیشن برای جداسازی انواع فضاهای تفریحی در پارک ها و کوهستان های تفریحی استفاده کرد و پوشش گیاهی مورد نظر را بروی آن پرورش داد. دیوار یا پارتیشن های سبز که با استفاده از توری اکسپندد طراحی می شوند فضای مطبوعی را ایجاد می کنند که علاوه بر یک نمای سرسبز همزمان اکسیژن تازه و نور را نیز عبور می دهند.

4- کاربرد ورق کششی مش در ایستگاه های مترو

امروزه مترو به شبکه ارتباطی آسان و پرسرعت برای حمل و نقل عمومی تبدیل شده است. طراحی ورودی و نمای بیرونی ایستگاه های مترو به عنوان عنصری در سطح شهر از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین طراحی نمای داخلی ایستگاه های مترو باتوجه به استفاده روزانه شهروندان حائز اهمیت است. ورق های کششی متال مش (استرچ متال) قابل استفاده در نمای بیرونی و نمای داخلی ایستگاه های مترو می باشند. از این ورق ها می توان برای سقف و کف کاذب ایستگاه های مترو نیز استفاده کرد. استحکام و ایمنی بالای ورق های کششی اکسپندد این محصول را به یک محصول همه کاره تبدیل کرده است. استفاده از ورق های متال مش در سقف کاذب ایستگاه های مترو، ایمن و مستحکم خواهد بود و نگهداری آسانی دارد. همچنین این ورق ها قابل استفاده در راهرو و پله های ایستگاه مترو، حفاظ پله ها، صندلی های سالن انتظار مترو، استند های تبلیغاتی مترو و… می باشند.

5- کاربرد ورق کششی اکسپندد در ایستگاه های بی آر تی (BRT)

ورق های فلزی کششی اکسپندد متال با توجه به ویژگی های ساختاری از جمله مقاومت بالا، ایمنی، انعطاف پذیری، استحکام، قیمت مناسب و مقرون به صرفه نسبت به ورق های فلزی مشابه از متریال های جدید و مناسب برای ساخت ایستگاه های بی آر تی هستند. کابین اصلی ایستگاه های اتوبوس بی آر تی شامل عناصر حفاظتی ایستگاه، مبلمان ایستگاه، تجهیزات روشنایی، سایه بان های ایستگاه و رمپ های مخصوص معلولین می باشد. با توجه به ویژگی هایی که از ساختار ورق های کششی استرچ متال نام بردیم، این ورق ها قابل استفاده برای ساخت بخش های مختلف ایستگاه های بی آر تی هستند. همچنین برای زیرسازی ایستگاه های اتوبوس بی آر تی نیز می توان از ورق های کششی استرچ متال استفاده نمود.

با توجه به اینکه طراحی ایستگاه های اتوبوس سطح شهر در زیباسازی شهری موثر است نوع طراحی و متریالی که استفاده می شود حائز اهمیت است. استفاده از ورق های کششی استرچ متال در طراحی ایستگاه های اتوبوس و بی آر تی با توجه به ظاهر مدرن و زیبا، امکان رنگ آمیزی و همچنین مزایای ساختاری، ایده ای نوآورانه و خلاق می باشد که مطمئنا با استقبال شهرداری ها و سازمان های زیباسازی شهری مواجه خواهد شد. قابل ذکر است که امکان نورپردازی در سیستم های طراحی با ورق های اکسپندد نیز وجود دارد که می توان به راحتی انواع سیستم های روشنایی را در ایستگاه های اتوبوس تعبیه کرد.

یکی دیگر از موارد استفاده از توری لوزی اکسپندد کاربرد به عنوان حفاظ یا حصار می باشد. توری های کششی اکسپندد قابلیت برش در اندازه های مختلف را دارند از برش های کوچک گرفته تا برش های مقطعی در اندازه های بسیار بزرگ، همین ویژگی توری های اکسپندد موجب شده که بتوان از آن ها برای حصار کشی های کم عرض تا گسترده استفاده کرد. باتوجه به استحکام و دوامی که این ورق ها دارند به گزینه ای پرکاربرد برای حصار پارک ها و مراکز تفریحی، حفاظ بلوار، اتوبان و آزادراه های شهری، حصارکشی امنیتی زندان ها، حصار زمین های کشاورزی و باغی، حصار باغ وحش، حفاظ پروژه های ساختمانی و… در سطح گسترده تبدیل شده اند. همچنین توری کششی اکسپندد در سطح کم عرض برای حفاظ پله، راهرو، بالکن، تراس و… قابل استفاده می باشد. ورق های متال مش بسیار قوی، محکم، ضد زنگ زدگی و خوردگی هستند و ایمنی بالایی برای حفاظ و حصار دارند.

مقالات مرتبط

پاردیک مش
نوشتهٔ پیشین
نمای مدرن ساختمان با متال مش
نوشتهٔ بعدی
کاربرد اکسپندد متال در سازه های صنعتی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید